Dessa är utmaningarna med digitala utskick

1322-1

Det finns flera olika sätt att marknadsföra sig på. Vissa saker är mer effektiva än andra. Och en del tilltag kostar ganska så mycket. Något som länge varit populärt är utskick. Nyhetsbrev och information som ger kunderna något att tänka på. Erbjudanden och annat som de kanske inte ens visste om att de vill ha. En liten påminnelse om att du finns till och att du tänker på dem.

Många är överens om att digitala utskick fungerar. Men de måste vara väl gjorda, både vad gäller innehåll och design. Du kan inte bara skicka ut vad som helst, då kommer det bara att hamna i skräpposten. Istället gäller det att utforma breven så att de verkligen blir lästa. Jag vet själv hur få sekunder det tar att avgöra om något är intressant eller inte. Därför ska du se till att redan i rubriken fånga intresset. Allra senast när mottagaren läst den första meningen.

Hjälp med utskicken

De flesta är inte experter på precis allt, även om jag har kompisar som verkar tro det. Så fort du kan erkänna det så har du kommit en bra bit på vägen. Du måste ha hjälp till att få till något så pass viktigt som ett utskick. För det kostar pengar att skicka brev, på ett eller annat sätt utnyttjar du dina resurser. Därför ska du se till att inte slösa med dem utan göra det till något riktigt bra. Du kan skapa nyhetsbrev.

Det är inte alls så svårt att få till riktigt snygga och effektiva nyhetsbrev om du använder de verktyg som finns till ditt förfogande. När jag skickar något, vad det än är fråga om, så frågar jag mig själv om jag skulle tycka om det. Om du själv inte skulle läsa vidare så har du inte nått fram till poängen med utskick. Men om du däremot tycker att det låter intressant och att brevet ser inbjudande ut så har du lyckats. Det kanske inte alltid fungerar, men för det mesta så är det faktiskt så. Du hittar allt du behöver veta på Mailrelate.se.

1322-2

Nå fram till den rätta publiken

Innan du sätter igång med dina utskick är det bäst att ha målgrupperna klara för dig. På mitt jobb så tar vi oss alltid en liten funderare innan kampanjer eller erbjudanden. Vem är det du vill nå fram till? Hur snabbt tror du att resultaten ska vara uppenbara? Både ålder och kön spelar in på hur du ska formulera dina annonser eller utskick. Det som en äldre kvinna kan känna sig dragen till är inte alls det samma som en småbarnsmamma eller tonårspojke, och vice versa. Se därför till att målgrupperna är tydliga.

Du vill också att utskicket ska nå fram till rätt person. Att ingen annan ska läsa det du skrivit. Ofta är ju inte nyhetsbrev så väldigt personliga, men det finns ju undantag med all den e-post som skickas ut. Helsingborgs Dagblad rapporterar i en artikel om utmaningarna med digitala utskick. Här var de tvungna att ändra på sina rutiner för att allting skulle fungera enligt planen. Ibland kan det ta tid att komma fram till det, vilket i sin tur innebär extra kostnader.

Jag tror att detta ofta är fallet. Det vill säga att du måste analysera och justera olika saker för att komma fram till en bra lösning. Om en sorts nyhetsbrev inte fungerar så bra kan du ju inte bara skicka ut ett liknande efter en viss tid. Istället är det mest praktiskt att förändra det som inte verkar vara så bra. Du kan ju alltid använda de mallar och riktlinjer som experterna ger dig. De vet vad de talar om, och har stor erfarenhet inom det området.

Vikten av nyhetsbrev

Som tur är får vi inte utskick från precis alla håll och kanter, för annars skulle det nog bli lite för mycket. Jag tycker om att höra nyheter och få speciella erbjudanden, och har därför skrivit upp mig på en del sajter. De översvämmar inte min inkorg med brev utan de kommer i en jämn takt. Precis lagom för att jag ska hinna läsa och fundera på det som står där. Ibland är det inte så väldigt intressant, men eftersom jag alltid hittar några pärlor emellanåt så låter jag det fortsätta. Därför skickar vissa branscher ut fler utskick än andra. Läs mer på den här sidan på SVT Nyheter.

Tyvärr har digitala utskick utnyttjats av mindre ärliga individer. Men jag tror att det är på nätet precis som med andra områden i samhället. Du måste vara försiktig och inte lita på allt som folk säger. Läsa det finstilta och anlita någon att hjälpa dig om du inte är helt säker. Om något låter för bra för att vara sant så är det troligtvis också det. Kontrollera gärna dubbelt för att vara säker på att du inte blir lurad. De flesta av oss har nog någon gång åkt på en blåsning, men det gäller att hålla det på en moderat nivå.

1322-3

Men många som blir lurade säger ingenting. De anmäler det inte till polisen eller annan myndighet. Ibland är det för att summorna är så pass små att de inte orkar bry sig. Men många verkar skämmas över att de varit så dumma och blivit lurade. Det är dock bättre att säga ifrån till gällande myndighet, så att de kanske kan stoppa denna sorts utskick. Ensam kan du inte göra mycket men om de har flera anmälningar så kan det bli något.

Flera utmaningar med digitala utskick

Det är inte så lätt att formulera sig på allra bästa sätt. Troligtvis måste du anlita experterna även här. Helt klart kan det löna sig att läsa på. Att lära sig mer om detta sätt att marknadsföra sig är något som du kommer att ha nytta av. Det finns bra kurser för den som vill gå lite djupare i ämnet. Men jag har också sett bra forum och liknande ställen online där du kan få mer information.

Många väljer dock den gyllene medelvägen. Du måste inte bli expert på att skriva utskick, utan kan istället förlita dig på de som redan kan det hela. Mallarna som de tillhandahåller är alldeles utmärkta. Om du vill ha lite mer speciella digitala utskick kanske du kan låta dem designa det hela för just dig. Men annars brukar det som erbjuds vara mer än tillräckligt.

Det kan verkligen löna sig med nyhetsbrev och andra utskick. Om det görs på rätt sätt kan du nå ut till en stor mängd potentiella kunder med få resurser. För du vill ju inte att det ska kosta mer än det drar in. Det är dock inte alls så dyrt med utskick, speciellt med tanke på hur effektivt det kan vara.

 

emmalundstrom