Så kan gamification lyfta svensk industri

1178-1

Alla företagare vill att deras medarbetare ska vara effektiva. Produktiviteten är viktig, oavsett vilken bransch eller avdelning det handlar om. Samtidigt visar flera undersökningar att många inte är involverade på sin arbetsplats. Moralen är inte alltid så hög som den borde vara, för att kunna åstadkomma de önskade resultaten. Därför är det viktigt att se över vad som fungerar och var du kan behöva sätta in lite extra resurser.

Gamification är något som verkligen vuxit till sig de senaste åren. Det är ett sätt att jobba på som verkar tilltala ett flertal personer. Och som alla vet att när du trivs med dina arbetsmetoder så blir du mer effektiv. Därför kan detta vara lösningen för några av de företag som verkar ha tappat sugen lite.

Hur du använder gamification

Den nya generationen är van vid att spela. De kan allt om dess principer och metoder. När du då tar principerna från spelandet och för över det till arbetsplatsen är det lätt att lyckas. Folk känner i igen sig, men inte bara det. Spel är något som allt fler sysslar med för sitt stora nöje, det är något som får dem att må bra. Spelifiering är hett på marknaden eftersom det både utmanar och hjälper ditt företag att arbeta optimalt.

Det lönar sig att analysera sitt företag. Att se över de olika metoderna och arbetsrutinerna. De delar som inte går så bra kan få sig ett lyft, och det behöver inte alltid vara så stora och kostbara förändringar som behövs. Men genom att satsa på hur folk arbetar kommer du att få ut mer av dem. Det är en fråga om att ha kvalificerad personal som verkligen trivs. Alla kan dra nytta av den här kombinationen. Läs mer om Bisevo Business Evolution.

1178-2

Fördelar med gamification

Det talas mycket om motivering. Folk går på möten och kurser för att bli motiverade. Ofta är det arbetsgivaren som betalar för kalaset, eftersom alla vet hur viktigt det är att vara motiverad. Om du känner att du har något att ge blir det lättare att vara produktiv. Gamification tjänar lite av det samma syftet.

Alla trivs med att få feedback, att få höra att de klarar sig bra och är duktiga så att säga. När du spelar ett spel handlar det mycket om just detta. För att komma vidare till nästa nivå måste du klara den första. Du får extra bonus om du klarar en viss utmaning, och så vidare. Denna konstanta feedback är en del av lockningen med spel av olika slag. Genom att bygga på denna upplevelse har gamification tagit in systemet på arbetsplatsen. Konstant återkoppling, eventuella belöningar, särskilda utmaningar som gör att du kan gå vidare.

Det är alltså inte fråga om att folk ska sitta och leka på arbetstid. Men just speltänket kan vara av nytta för ett företag. Du bygger ju på något som de flesta känner till riktigt väl. Dagens generation är födda med en spelkonsol i handen, eller i alla fall en platta. För dem är det något helt naturligt. När det då överförs till jobbet så kan de snabbt blir mer effektiva och motiverade. Så kan gamification lyfta svensk industri. Läs mer i denna artikel i Ny Teknik.

Allvarliga spel genom tiderna

Spel har länge använts för att visa fram eller lära sig allvarliga saker. Framför allt har militärer i olika länder spelat spel för att hitta fram till eventuella lösningar. Idag så är det många barn som lär sig nya saker genom att spela spel. Det har använts mycket inom hälsovården för att lära ut samt rehabilitera vissa patienter.

På arbetsplatserna används gärna delar av spelkulturen. Framför allt då utmaningarna, belöningarna och feedbacken. En del system är gjorda så att du kan tävla mot dina medarbetare. Eller så kopplas det ihop så att alla behövs för att vinna, eller nå fram till målet. Eftersom de flesta är så väl insatta i speltänkandet är det inte alls svårt att föra över det till jobbet. Computer Sweden beskriver här om hur gamification har utvecklats.

Vissa företag som introducerat gamification har upplevt stora förbättringar. Det är naturligtvis inte fråga om att sitta och leka på arbetstid. Men det är ingen som förväntar sig heller. Istället kan principerna användas för att motivera de anställda på ett helt nytt sätt. Som alltså är ganska gammalt egentligen.

Ett lyft för verksamheten

För att ditt företag ska gå framåt måste du investera i den. De flesta klarar sig inte med att bara låta allt flyta på som vanligt. Hela tiden gäller det att analysera och se vad som är effektivt eller inte. Men det är samtidigt inte en fråga om kalla fakta. Det är människor som jobbar och ska vara produktiva. De måste känna sig uppskattade och trivas för att kunna ge sitt allra bästa.

11178-3

Därför är det många arbetsplatser som har lagt om sin verksamhet. Det är idag vanligt med grupparbeten eller team. Alla har sin givna del i kuggverket, och det bekräftas eller erkänns. Det hålls möten där alla har chansen att påverka arbetets utföranden. Chefens dörr står alltid öppen, och så vidare.

För en del innebär framsteg att de skickar sina medarbetare på kurs. Kortare eller längre utbildningar där de sedan tillför verksamheten något positivt och nytt. För en del företag är gamification det allra bästa. Det får igång medarbetarna och stimulerar dem till att vara mer effektiva. På ett helt naturligt sätt eftersom de kan använda sin kunskap från spel, de är redan vana vid att tänka i de banorna.

Utnyttja alla resurser

När nu så många personer har en stor erfarenhet av spel och tekniken bakom det, är det logiskt att utnyttja denna resurs inom verksamheten. Det fungerar kanske inte på alla ställen, men bra många skulle kunna dra nytta av den. Gamification är inte ett alldeles nytt begrepp, det har funnits en tid. Men det är nu som det verkligen börjat ta fart. Detta har lett till flera bra plattformar och lösningar.

Ett progressivt företag ser hela tiden efter möjligheter att förbättra sin verksamhet. Det kan ske på olika sätt. Till att börja med gäller det kanske att hitta de svaga punkterna. De som saktar ner det hela och gör alla mindre produktiva. Samtidigt är det viktigt att tänka positivt. Att se vad som kan göras över lag för att bli mer effektiv. Skapa trivsel på arbetsplatsen och riktigt stimulera medarbetarna.

Det har visat sig att principerna bakom spel lätt kan omvandlas till arbetsuppgifter. Speciellt då principen om feedback och belöningar. Utmaningar som gör att du vill gå vidare, göra ditt bästa för att nå fram till nästa nivå. Både de anställda och företaget tjänar på att jobbet flyter på lite lättare. Med gamification är det enklare att nå fram till stora resultat.

 

emmalundstrom