Därför är trappgång bättre än att dricka kaffe för att vakna

871-1

Det finns många roliga historier om måndagsmorgnar. Samt flera roliga tryck på tröjor och kaffemuggar om hur svårt det är att komma igång. Egentligen är det inte bara i början av veckan. Ett stort antal personer lider av mer eller mindre kronisk sömnbrist. Många mammor som jobbar känner att de aldrig riktigt kommer i kapp. Men även festprissar eller de som pendlar långt kan ha liknande känslor.  

Nätet är fullt av bloggar och tips om hur du ska klara av dina morgonrutiner. Många av dessa förslag fungerar riktigt bra. Något som de flesta kommer tillbaka till hela tiden är dock det svarta guldet. En kopp kaffe innan du ger dig iväg och en till när du kommer fram till kontoret. På eftermiddagen när koncentrationen flyger ut genom fönstret tar du dig gärna ett par koppar till. Dag ut och dag in, bara för att vakna till en stund extra. Även om detta kanske fungerar finns det andra metoder som kan vara bättre för dig.

Viktigt med trappor

Du använder dem ibland varje dag. Dels för att komma ner till köket, om ditt sovrum ligger på övervåningen. Sedan för att komma ut till garaget för att sätta dig i bilen. Många väljer att använda dem upp till arbetsplatsen, och så vidare. Trappor som det naturligtvis handlar om är en viktig del av ditt dagliga liv. Därför ska du också välja dem noga när du installerar en ny trappa i hemmet. Ta dig tid att se på de olika alternativen och välj något som kommer att ge dig glädje i många år framöver. En trappfabrik av högsta klass.

När det är tidigt en morgon kanske du inte har lust att gå i trappor. Det är så lätt att bara glida in i hissen istället, i alla fall när du har det alternativet. Men det kan vara bra för dig med lite motion så fort som möjligt. Det ger en bra start på dagen. Ibland kan faktiskt trappans utseende göra skillnad. När du satt in en ny i huset så känns det genast mycket trevligare att springa ner och göra frukost. Kanske inte till överdrift, men en snygg trappa gör stor skillnad. På den här sidan hittar du pris på din nästa trappa till hemmet eller kontoret.

871-2

Dags att börja träna?

Det pratas ganska mycket om att gå i trappor varje dag. Inte så att du måste leta upp ett höghus om du inte har trappor i vardagen. Även om en del atleter faktiskt gör det. Men det är alla hälsoexperter och coacher som framhäver vikten av de små detaljerna. Många tipsar om hur trappan kan vara utmärkt för träning. Läs mer i denna artikel i Expressen. Bland annat fungerar det så bra med trappor för att de finns överallt.

De flesta jobbar i byggnader med minst två våningar. Till och med när du går och handlar brukar det finnas flera olika nivåer på många köpcenter eller butiker. När du kommer med barnvagn eller flera kassar kan det vara skönt med rulltrappa eller hiss. Men annars kan du skapa goda vanor genom att alltid ta trapporna. Försök att bygga upp din styrka så att om du går en våning första veckan kanske du klarar av att gå alla tre trapporna efter en månad eller så.

Denna sorts vardagsmotion kommer efter relativt kort tid att ge utslag på både vågen och den allmänna hälsan. Men du har inte betalt en enda krona till gymmet eller fotbollsklubben. Naturligtvis kan du må ännu bättre om du kombinerar dina små vanor med ordentlig träning ett par gånger i veckan. Vare sig du vill hålla dig till gratis motion ute i skogen eller gå på zumba klasser så gäller det att hålla i gång.

Hur du håller dig vaken hela dagen

Att komma upp på morgonen kan alltså vara ett problem för ett stort antal personer. Men att sedan hålla sig vaken hela dagen kan vara ett ännu större hinder. Istället för att dricka för mycket kaffe eller äta choklad så kan du dock återigen ta dig till trapphuset. Expressen tipsar i den här artikeln om varför trappor är en bättre väckningsmetod än kaffe. Det är inte fråga om en stor, avgörande undersökning. Men det de kommer fram till är verkligen intressant att tänka på.

De flesta vill känna sig pigga och nyfikna på livet. Men det är just livet och vardagen som kommer emellan många gånger. Om du har mycket att göra, med stort ansvar både hemma och på jobbet, så kan det vara svårt att hinna med allt. Ofta så hamnar din egen hälsa och trivsel på sparlåga. Du blir trött och hängig vilket kan sätta igång en nedbrytande spiral. Ju mer kaffe och sötsaker du använder för att pigga upp dig ju tröttare blir du faktiskt.

871-3

Så om det kan hjälpa med att gå några minuter i trappen så är det väl värt ett försök. Inte bara så håller du dig vaken, men du tränar dina muskler också. Ibland måste du prova något flera gånger innan det känns helt rätt, och det kan ta veckor innan det blir en god vana. Men med tiden så kommer du inte ens att förstå hur du kunde klara dig utan dina trappor.

Snygga och praktiska trappor

När du planerar ditt hus så är trappan en central del av det hela. Genom att flytta den lite till sidan kan du få ett helt annorlunda intryck av hemmet. Det samma gäller valet av material som kan ge dig ett rustikt, hemtrevligt, klassiskt, elegant, modernt, fantastiskt eller traditionellt hem. Så om du har chansen att renovera eller kanske rentav bygga helt nytt så ta dig tid att välja trappa noga.

Men även de trappor du inte har kontroll över kan vara av gagn. Utforska alla trappor du kan genom att använda dem. Ta inte hissen såvida du inte absolut behöver det. Ibland är det nödvändigt men ofta är det helt enkelt en vana. Som du kan byta ut mot en mer hälsosam variant.

 

emmalundstrom